Man kan tydelig si at begrepet literacy omfavner veldig mye. Det ser ut som om det dreier seg om alt vi gjør av lesing, skriving og kommunikasjon.
Det gamle ordtaket "å ha ordet i sin makt" (fritt omskrevet etter Frithiof Brandt) får et nytt innhold når man snakker om literacy generelt, og new literacies studies spesielt.
På slutten av sin forelesning, nevner Arne Olav Nygaard at begrepet New Literacy Studies beveger seg vekk fra den autonome modellen, og dithen at literacy-begrepet innebærer en viss makt (Barton). Videre mener Barton at det er noen former for literacies som er bedre enn andre.
Jeg vil foreløpig si meg til dels enig i dette utsagnet. Som nevnt tidligere mener jeg at det er vel så viktig å få ungdommene (våre) til å åpne øynene for litteratur, både skriving og lesing av det, i alle sjangre.
Man kan videre trekke linjer mellom literacy-begrepet og kommunikasjon over til retorikken, noe som har stått sterkt i den videregående skole i løpet av de siste 5 årene. Det får meg til å undre. Hvis man behersker retorikk og alt det innebærer, behersker man også da literacy-begrepet og alt det innebærer? Og har man da makt over sin egen kunnskap eller makt over andre?
torsdag 1. oktober 2015
mandag 28. september 2015
Om meg
Etter mye om og men, og en altfor treig start er jeg nå i gang med å kaste meg ut i bloggverdenen (for tredje gang...)
Jeg er en blid og glad sørlending, og jeg flytta til Stavanger for to år siden. Jeg har en bachelor i norsk med breddefag i samfunnsfag. I tillegg har jeg et år ekstra med samfunnsfag og et år med praktisk pedagogisk utdanning. Jeg har allerede en fot inne i arbeidslivet og jobber som lærer i 100% stilling. Så da tenkte jeg, litt uplanlagt, at jeg skulle begynne på en master i tillegg.
Det som motiverer meg mest ved å ta denne masteren er en form for faglig tyngde og den respekten det medfølger. Det er kanskje litt tullete sagt, men i disse tider hvor alle lider av mastersyken...
Jeg er også opptatt av at elevene jeg møter på min vei skal bli like begeistret for å lese litteratur som de er for sosiale medier og mobiltelefonene sine.
Masteroppgaven ligger langt der fremme som en mørk sky, men jeg håper den kan bli rosa etterhvert. Den blir nok uansett mer litterær enn språklig.
Jeg er en blid og glad sørlending, og jeg flytta til Stavanger for to år siden. Jeg har en bachelor i norsk med breddefag i samfunnsfag. I tillegg har jeg et år ekstra med samfunnsfag og et år med praktisk pedagogisk utdanning. Jeg har allerede en fot inne i arbeidslivet og jobber som lærer i 100% stilling. Så da tenkte jeg, litt uplanlagt, at jeg skulle begynne på en master i tillegg.
Det som motiverer meg mest ved å ta denne masteren er en form for faglig tyngde og den respekten det medfølger. Det er kanskje litt tullete sagt, men i disse tider hvor alle lider av mastersyken...
Jeg er også opptatt av at elevene jeg møter på min vei skal bli like begeistret for å lese litteratur som de er for sosiale medier og mobiltelefonene sine.
Masteroppgaven ligger langt der fremme som en mørk sky, men jeg håper den kan bli rosa etterhvert. Den blir nok uansett mer litterær enn språklig.
Abonner på:
Innlegg (Atom)